torsdag 12 januari 2012

2012 Första sådderna för året


Här står dom, årets första frösådder och samsas med
sticklingar för rotning.

De som redan kommit upp är Chili Cayenne.

Fler sådder är Chili Aurora.

Fröerna till Chilin har jag fått från en god vän på nätet.
Det är otroligt så många snälla människor det finns som
gärna delar med sig av sina intressen.

Nepeta Cataria och Månskensnepeta.
De är bägge nysatta och kanske för tidigt, men jag kunde
inte behärska mig utan satt några få frön i varsin kruka.

Läste mig till att de är ljusgroende, förmodligen därför
jag aldrig tidigare lyckats med att så Nepeta.

I odlingskärlet är det 7 stycken pelargonfrön,
Black Magic Rose, satta 12/1.

Samt

14 praktrölleka. Fröpåsen är en vinst från Odla.nu som
hade en julkalender där jag vann just denna fröpåse.


Pelargonfrön måste man nästan sätta så här tidigt för att de ska hinna blomma i år.

Alltihopa står i det uppvärmda odlingskärlet, som jag i vardagligt tal kallar
"Kuvösen".

Locket fick inte plats men hyllan ska fyttas ner i helgen så locket kan sättas på plats
så det blir varmare för dem.

Belysningen är ett lysrör i en vanlig bänkbelysning.
Det krävs när fröna kommit upp eftersom dagsljuset så här års inte är
tillräckligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar